Selecteer een pagina
Home » Blog » Lichaamsbeweging » Waarom is bewegen zo belangrijk?

Waarom is bewegen zo belangrijk?

door | 16 aug, 2022 | Acupunctuur+, Lichaamsbeweging

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Voldoende beweging is niet alleen gezond voor het lichaam maar ook zéker voor de geest. Op dit laatste kom ik later in deze blog terug. Daarnaast is het bewegen van Qi uitermate belangrijk bij het herstellen en in stand houden van de algehele gezondheid.

De mens als energievorm

Er zijn natuurlijk de bekende voordelen van bewegen zoals beschreven door de landelijke en wereldwijde gezondheidsorganisaties. Hier ga ik het dus nu even niet over hebben. Hier wordt het lichaam voornamelijk gezien als een machine met onderdelen die al dan niet goed functioneren. Mijn benadering is in deze blog meer op de mens als energievorm.

Qi

Qi kun je op de meest simpele manier even zien als energie. Raakt de Qi stroom geblokkeerd, dan ontstaan klachten. De energiehuishouding van jou is dan uit balans. In de Traditionele Chinese Geneeswijze spreekt men dan ook van “Bu tong ze tong, tong ze bu tong.” Dit vertaalt zich naar “Als er geen vrije stroom is, is er pijn; als er een vrije stroom is, is er geen pijn.”

Voldoende lichaamsbeweging zorgt er in de meeste gevallen voor dat de Qi vrij kan blijven stromen. Bij mogelijke blokkades kan lichaamsbeweging er direct voor zorgen dat de doorstroming weer bevorderd wordt. Ook sporten heeft dus een positief effect op deze Qi stroom. Nu is het echt niet nodig om dit gelijk in extremen te gaan doen. Een stevige wandeling of fietstocht zet in jouw lichaam al de nodige energie in beweging. Het is niet voor niets dat men in oosterse oorden zichzelf fit houdt en soms zelfs geneest door Qigong (Zhineng Qigong) of Tai chi beoefening. Zowel Qigong als Tai chi zijn beide voornamelijk gericht op zachte en vloeiende bewegingen. Er zijn echter ook wat intensievere vormen van beoefening. Ook Yoga kan bijdragen aan het verbeteren van de doorstroming, zeker de vormen die ook echt op de meridiaan gericht zijn, zoals b.v. Yin Yoga.

Zelf ben ik er niet zo van om maar één stromingen te volgen, en gebruik de bewegingen en houdingen het liefst op gevoel. In alle bewegingsvormen zit wel iets wat me aanspreekt maar lang niet alles. Ik verdiep mijzelf wel altijd in de basis alleen hoeft het van mij niet in één hokje. Gooi alle positieve bewegingen, die goed voor jouw voelen en jouw lichaam aankunnen in een grote blender en maak er jouw eigen mix van. Jouw lichaam weet namelijk zelf het beste wat goed voor hem is.

Energie in beweging

Natuurlijke vloeiende bewegingen zijn dus zeker aan te bevelen en erg gezond voor je. Er is desondanks niets mis mee om af en toe jouw grenzen eens op te zoeken, en er ietsje overheen te gaan, dit versterkt namelijk jouw aanpassingsvermogen en weerstand. Mensen zijn nu eenmaal niet bedoeld om de gehele dag op een stoel achter een schermpje te zitten. Wij zijn energie in beweging.

Buiten spelen

Zorg er gewoon voor dat je dagelijks gewoon minimaal een uurtje buiten gaat spelen. Buiten ja, want daar moet het gebeuren. Want zeg nu zelf, vindt je het echt leuk om in een gebouw op apparaten te zitten of te lopen. Zou je niet veel liever met je kop in de wind naar buiten gaan, de natuur in? Daar valt toch veel meer te beleven. En slecht weer, dat bestaat niet, alles is goed en bruikbaar. Al is het maar om weer eens een grens te verleggen.

‘’Mensen stoppen niet met spelen omdat ze oud worden, mensen worden oud omdat ze stoppen met spelen’’.

De geest

Zoals beloofd, nog een stukje over de mentale voordelen van bewegen. Het lijkt me toch duidelijk dat je tijdens elke vorm van lichaamsbeweging of zelfs intensief sporten op meerdere manieren in en met het hoofd bezig bent. Als je er namelijk niet ‘bij’ bent gaat het doorgaans niet goed. Enige vorm van concentratie is wel aanbevolen. De focus is er dus. Als je lekker bezig bent, het liefst in de natuur dus, dan ga je langzaam maar zeker alle gedachtes naar de achtergrond verhuizen. Bij de één duurt het wat langer maar je ontkomt er niet aan dat je opeens alleen maar aan het lopen, fietsen of sporten bent. Zie het als een soort van meditatie in beweging, gedachten komen en mogen weer gaan. Je hoeft er echter niets mee, want je bent lekker bezig. En mocht je uiteindelijk in de flow raken, zoals dat zo mooi heet, en er het één en ander aan je voorbij gaan, dan heb je precies de juiste modus te pakken. Dit is dus waar het om draait, je geest is helemaal ’mindfull’, om nog maar eens een mooie term te gebruiken. Rust in het hoofd dat is het dus wat beweging je uiteindelijk moet gaan bieden.

Vrije stroom

Mocht beweging niet of onvoldoende werken dan kan een TCG behandeling mogelijk uitkomst bieden. TCG behandelingen zijn er namelijk op gericht om de “vrije stroom” in het lichaam te herstellen en zo de pijn zo ver als mogelijk te elimineren.

Kom je er zelf net helemaal uit, neem dan contact op met The Health Shed. Dan gaan we kijken wat we voor je kunnen betekenen. Misschien met acupunctuur en anders is er vast een andere manier om je verder te helpen.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Laat mij je inspireren met interessante artikelen over Acupunctuur+, TCM, ademhaling, voeding en lichaamsbeweging.

Ook mijn interesse voor filosofie en mijn eigen-wijze kijk op de wereld zal ik hier met jullie delen.

Gerelateerde artikelen

Traditionele Chinese Geneeswijze

Traditionele Chinese Geneeswijze

De Traditionele Chinese Geneeswijze (TCG) is een van de oudste geneeswijzen ter wereld en vindt zijn oorsprong in Azië. Centraal staat het begrip “Qi”, vrij vertaald als energie, dat in het gehele lichaam aanwezig is.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin